MENU

Kakaó Csak az istenek eledele?

Ma a csokoládét együtt emlegetik a fogszuvasodással, az elhízással, a magas vérnyomással, a cukorbetegséggel. Viszont rengeteg kutatás igazolta már, hogy a kakaóbab értékes hatóanyagai éppen ezen betegségek ellen hatnak. Ellentmondásosnak tűnik, pedig viszonylag egyszerű az ellentmondás feloldása. A csokoládé rettentően magas cukor- és zsírtartalma hozzájárul ezeknek a népbetegségeknek a kialakulásához, a gyártás során is rengeteg bioflavonoid vész el, ami pedig megmarad, annak a felszívódását rontja a hozzáadott tej. Ugyanakkor nem kell lemondanunk azokról az egészségvédő hatásokról, amivel a kakaó rendelkezik, hiszen már elérhető a magas minőségű, nagy koncentrációjú kakaóbab-kivonat, a Cocoa Bean Extract+!

Szívből ajánljuk

A kakaó egészségvédő hatását akkor kezdték alaposabban vizsgálni, amikor kiderült, hogy a szív- és érrendszeri megbetegedésekkel szemben védett kuna indiánoknál kiemelkedő a napi kakaófogyasztás. Azóta nem csak az indiánoktól származó eredmények támasztják alá a kakaó szívvédő tulajdonságát, de egy nagyobb holland vizsgálat is megerősítette, hogy azoknál az idős férfiaknál, akiknél magasabb volt a kakaófogyasztás, alacsonyabb volt a magas vérnyomás előfordulása, a szíveredetű és bármilyen más halálozás is. A kakaóban kiemelkedő mennyiségben jelenlévő flavanolok sokoldalúan védik a szív egészségét: értágító hatásukkal a normális vérnyomás elérésében segítenek, a vérlemezke- összecsapódás gátlásával a trombózisok, érelzáródások ellen hatnak, amit még a dohányosoknál is igazoltak. Az érelmeszesedés ellen a fentiek mellett a vérzsírok szabályozásával is védhetnek. Több kutatás is bizonyította, hogy már 2 heti, gazdag flavonoidtartalmú étcsokoládé-fogyasztás is képes csökkenteni az LDL- és összkoleszterinszintet és a jó (HDL-) koleszterin szintjét emelni.

Cukor nélkül a cukorbetegség ellen

Ugyanezen vizsgálatok igazolták azt is, hogy a kakaó flavonoidjai már rövid idő alatt képesek csökkenteni az inzulinrezisztenciát (mely alapja olyan betegségeknek, mint a 2-es típusú cukorbetegség, a PCOS, a metabolikus szindróma) magas vérnyomással küzdő betegekben. Hasonló eredményű vizsgálat azt is igazolta, hogy csökkent glükóztoleranciában szenvedő, magas vérnyomású betegeknél nem csak a vérnyomást csökkentette a kakaó flavonoidjával történő kiegészítés, de javította az inzulinérzékenységet és az inzulintermelő béta-sejtek működését is.

Kakaóval fogyni?

Egy nemrégiben publikált klinikai vizsgálat igazolta a kakaó hatásosságát a fogyókúra során is. A kutatók három csoportra osztották a diétázókat: az egyik alacsony szénhidrát-tartalmú étrenddel fogyókúrázott, a másik ugyanezzel az étrenddel, de napi 42 g magas kakaótartalmú csokival kiegészítve, míg a harmadik csoport a saját belátása szerint ehetett. A vizsgálat végére a csokoládét fogyasztó csoport többet fogyott (bár később indult be a fogyásuk), mint az első csoport tagjai, így a magas kakaótartalmú fogyókúrás étrend valószínűleg hozzájárulhat a sikeres fogyókúrához. Bár a magas cukortartalmú csokoládék nehezen illeszthetőek bele a szénhidrátanyagcsere- zavarral élők étrendjébe vagy a fogyókúrába, de erre is van már megoldás, hiszen nem kell csokit enni ahhoz, hogy élvezhessük a kakaó előnyeit!